@frF
All the way I wrote
Kesan Tukar URL
May 24, 2011 @ 3:23 PM | 0 Comment [s]


Link/URL/Domain adalah nama yang unik untuk sesebuah blog.. Jadi dengan adanya Domain, pengunjung akan mudah untuk sampai ke sesuatu blog yang korang bangunkan.. Sebab itu lah pemilihan nama domain pada peringkat awal sangat-sangat penting.. Bukan main sedap jer letak.. Pastu beberapa bulan selepas tuh, agak-agak tak suka nama tuh, korang tukar.. Tapi korang tahu tak ape kesannya..??
Tak tahu..?? Nak tahu tak..?? Ala rilex dulu la.. Excited sangat la korang ni.. Ni ak nak bagi Tips Pemilihan Domain dulu sebelum korang tahu apa keburukkan suka tukar URL/Domain.. Jom layan..
Identiti
Kebanyakkan antara kita ini merupakan blogger personal kan.. So, ak cadangkan guna jer nama kita (sebaiknya nama paggilan di alam maya) sebagai nama domain..Kan lebih mudah diingat tuh..ckp kt org, ak gne nama sbenar..haha
Gunakan dotcom (.com)
Pilihan extensi utama ketika korang memilih domain adalah dot com kerana lebih popular dan murah berbanding extensi lain seperti dotmy, dotcomdotmy, dotcc dan lain-lain yang lebih mahal..
Mudah diingat diingat
Pilih domain yang mudah diingat, unik, dan mudah diucapkan.. Banyak website/blog beryaya dengan nama unik mahupun kata-kata yang sering kita ungkapkan dalam seharian, Oh! MediaGempak.orgBeautifulNara.com dan lain-lain lagi.. Korang tahu trafik (UV) BeautifulNara sehari berapa..?? Hampir-hampir 100,000UV..!
Jangan terlalu panjang
Sama seperti nama kita pada umumnya, kalau nama kita terlalu panjang, biasanya susah orang lain nak ingat.. Begitu juga dengan domain, pilih yang pendek-pendek jer.. Contohnya budakhensem.com benashaari.combroframestone.comtiffinbiru.com,puterikatek.combudakbotak.com dan lain-lain lagi..
Sebelum membeli domain, sebaiknya pikirkan secara mendalam nama yang akan korang gunakan.. Jangan sampai nanti dah lama-lama, teringin pulak nak tukar..
Jadi Apakah keburukkan menukar domain..??
Pertama sekali ak nak korang tahu, TAK JADI MASALAH kalau korang bertukar dari .blogspot kepada .com sebab ia akan redirect dari .blogspot ke .com korang (jika korang still guna platform blogger.com).. Yang jadi masalahnya kalau dari .blogspot kepada .blogspot juga..
Contohnya akusukamainbelog.blogspot.com kepada akudandia.blogspot.com
Korang ingat dia takda effect ke..?? Silap banyak ooo.. Apa yang dia effect..??
1) Follower
Follower korang menghadapi masalah untuk mendapat feed update blog korang sama ada melalui dashboard ataupon bloglist mereka disebabkan URL/Domain korang sudah lain.. Mereka terpaksa follow semula blog korang supaya mereka dapat update dari blog korang (dah menyusahkan diorang la pulak).. Bayangkan semasa korang tukar URL tuh, korang memiliki 1000 lebih follower.. Tak rasa rugi ke..??
2) Trafik
Disebabkan kebanyakkan pembaca adalah datang dari dashboard, jadi sedikit sebanyak ia akan turut memberi kesan kepada jumlah trafik harian korang.. Jadi korang jangan berasa pelik bila korang tukar URL, orang tak masuk baca, tak komen dan trafik kurang dengan mendadaknya..
3)Ranking Alexa
Secara automatiknya ranking alexa korang akan jatuh bedebuk seperti nangka busuk jatuh.. Biasanya akan jatuh berjuta-juta ke belakang.. Hahaha korang nak macam tuh..?? Korang boleh check ranking alexa korang di Alexa.com/siteinfo.. Semakin kecil nilai angkanya, semakin bagus blog korang menduduki carta laman web..
p/s : sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian melalak la korg! hua3


Thanks Baca Entry Saya . Jangan lupa baca entry lain pulak !


Older Post | Newer Post

Hye. Leave your footstep at my Shoutbox. Please don't REMOVE CREDITS!. Thanks for visiting my ugly duckling blog. Owh yeah!drop some comments yaw!




Story About Stuff Links