@frF
All the way I wrote
Cara Cuci Rambut Ngn Betul
February 28, 2011 @ 6:05 PM | 0 Comment [s]

to ols kaum hawa, u ols msti ada prob ngn with ure hair kn?? tpu lah klau xdk... rmbut rosk ni d sebabkn byk fktor.. korg taw kn?? xyh la ak tergkn lg da... ok2..berbalik kpd tjuk kite td yek... kt cni ak postkn utk korg2 smua cara nk cuci rmbut korg.. xkire la yg keteng ke, lurus ke, ikal ke... caranye kne btol... bukn men sental je.. asl wangi je rmbut 2 kire da bersih da.. NO3!! salah 2... now.. caranye cmni...

1 ) Basahkan rambut terlebih dahulu sebaiknya guna air suam untuk membuka kutikel-kutikelrambut.
2 ) Tuangkan syampu lebih kurang 1 sudu makan ke tapak tangan korg n gosok mengunakan kedua-dua belah tangan, kemudian barulah di gosokkan perlahan-lahan pada rambut. Usap hingga ke kulit kepala untuk menaggalkan sel sel kulit mati jika tidak inilah yang akan menyumbang pada kelumumur. Elakkan menyental bahagian hujung rambut. Tidak perlu untuk menaikkan semua rambut anda ke atas kepala kerana ini akan menyebabkan rambut kusut.
3 ) Bilas rambut dengan sempurna iaitu dengan sebersih-bersihnya.


4 ) Untuk mengeluarkan lebihan air pada rambut anda, lurutkan perlahan-lahan dan tekan rambut korg. Tetapi jangan lak mengasari or menarik-narik rambut korg coz rambut amat lembut didalam keadaan basah.
5 ) Setelah mengeluarkan lebihan air padarambut time nilah masanya untuk mengenakan conditioner. Sapukan conditioner keseluruh rambut korg n lebihkan pada bahagian hujung rambut. make sure sapuan keseluruh bahagian rambut kemudian tutup rambut guna shower cap dan biarkan selama lebih kurang 10 minit.
6) Bilas rambut sebersih-bersihnya langkah ini amat penting agar tidak belaku iritasi pada kulit kepala. Sebaiknya bilasan terakhir menggunakan air sejuk cz akan menutup blik kutikel rambut korg semula selain bg efek rambut yang bersinar.
7) Seminggu sekali gunakan hair treatment yang sesuai untuk rambut korg.
Tips Tips rambut yang perlu di ketahui
- Sebenarnya rambut tidak perlu memakai leave on mosturizer kerana ini akan menyebabkan rambut melekit dan membawa pada kerosakan.
- Lebih baik menggunakan serum rambut yang dapat menyihatkan rambut dan membuatkan rambut lebih bersinar.
- Jangan sesekali meninggalkan perapi ( conditioner) setiap kali bersyampu.
- Biarkan rambut anda kering sendiri lebih baik dari menggunakan hair dryer jika anda tidak sibuk.
- Sikat rambut sebelum mula bersyampu membuatkan rambut lebih senang di urus dan mengelakkanrambut kusut ketika bersyampu yang mengundang pada kerosakan.


Thanks Baca Entry Saya . Jangan lupa baca entry lain pulak !


Older Post | Newer Post

Hye. Leave your footstep at my Shoutbox. Please don't REMOVE CREDITS!. Thanks for visiting my ugly duckling blog. Owh yeah!drop some comments yaw!




Story About Stuff Links